رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / آسپیراسیون سوزنی (FNA) چیست و چه کاربردی دارد؟

آسپیراسیون سوزنی (FNA) چیست و چه کاربردی دارد؟

بیوپسی (نمونه برداری) عملی برای برداشتن تکه ای کوچک از بافت بدن است تا بتوان آن را زیر میکروسکوپ و جهت یافتن نشانه های آسیب یا بیماری بررسی کرد. بیوپسی با هدایت تصویر به پزشکان اجازه می دهد تا به مناطقی مشکوک که از طریق پوست احساس نمی شود مانند ناهنجاری های مربوط به کبد، ریه یا پروستات، دسترسی داشته باشد. آسپیراسیون سوزنی (FNA) یک روش نمونه برداری است که در آن به جای برش جراحی و برداشتن بافت بدن از یک سوزن برای آن استفاده می کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در این روش، یک سوزن باریک به بافت مورد نظر و یا مایع مورد نظر وارد شده و با کمک آن از بافت یا مایع نمونه برداشته می شود. این روش ایمن است و عوارضی ندارد و نسبت به روش جراحی با عوارض بالا و به جای ماندن اسکار زخم و غیره ارجحیت دارد. fna معمولاً با هدایت سونوگرافی انجام می شود تا به شکل دقیق از محل مورد نظر نمونه برداشته شود. اگر بدون سونوگرافی انجام شود ممکن است نمونه مورد نظر، جواب دقیقی برای پزشک نداشته باشد.

آسپیراسیون سوزنی

کاربرد آسپیراسیون سوزنی (FNA)

نمونه برداری سوزنی یک روش تشخیصی قدرتمند است که برای بررسی و تشخیص بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، عفونت، التهاب، بیماری‌های خودایمنی و بعضی از بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد کاربرد نمونه برداری سوزنی عبارتند از:

  1. تشخیص و بررسی سرطان: نمونه برداری سوزنی معمولاً برای تشخیص و بررسی سرطان استفاده می‌شود. با استفاده از این روش، بافت یا سلول‌های مشکوک برداشته شده و به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا بررسی شود که آیا سلول‌های مشکوک به سرطان هستند یا نه.
  2. بررسی عفونت‌ها: نمونه برداری سوزنی می‌تواند برای بررسی عفونت ‌های مختلف از جمله عفونت‌های ریه، کبد، کلیه و غیره استفاده شود.
  3. بررسی التهابات: نمونه برداری سوزنی می‌تواند برای بررسی التهابات مختلف از جمله التهابات کبد، تیروئید و غیره استفاده شود.
  4. تشخیص بیماری‌های خودایمنی: نمونه برداری سوزنی می‌تواند برای تشخیص بیماری‌های خودایمنی مختلف از جمله آرتریت روماتوئید، بیماری کلیوی خودایمنی و غیره استفاده شود.
  5. بررسی بافت‌های آسیب دیده: نمونه برداری سوزنی می‌تواند برای بررسی بافت‌های آسیب دیده از جمله بافت‌های کبدی، ریوی و غیره استفاده شود.

به طور کلی، نمونه برداری سوزنی یک روش تشخیصی مفید است که به پزشکان کمک می‌کند تا به شکل دقیق‌تری بیماری‌ها را تشخیص دهند و بتوانند برای بیماران خود درمان مناسبی را تجویز کنند.

مزایای انجام آسپیراسیون سوزنی (FNA)

نحوه انجام آسپیراسیون سوزنی (FNA)

FNA یک عمل سرپایی است که اغلب در مطب پزشک انجام می شود. پزشک شما ممکن است از داروهای بی حسی موضعی استفاده کند. شما از ابتدا تا انتهای انجام FNA دراز خواهید کشید. در صورت استفاده از سونوگرافی، ممکن است فشار کمی در ناحیه سونوگرافی و وارد شدن سوزن احساس کنید. هنگامی که سوزن در محل مناسب وارد شد، پزشک از سرنگ برای بیرون کشیدن مقدار کمی از بافت و یا مایعات استفاده می کند. این کار ممکن است چند بار تکرار شود. پس از انجام نمونه برداری، منطقه با یک پانسمان استریل بانداژ می شود. گرفتن هر نمونه معمولاً حدود ۱۵ ثانیه طول می کشد. در صورت استفاده از سونوگرافی، کل فرایند از ابتدا تا پایان به طور کلی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.

آمادگی برای انجام آسپیراسیون سوزنی (FNA)

قبل از انجام این نوع بیوپسی بیمار باید در صورت مصرف هر گونه ماده رقیق کننده خون مانند آسپرین، لوونکس، پلاویکس یا کوودمین پزشک خود را مطلع سازد.

مراقبت های پس از آسپیراسیون سوزنی (FNA)

مراقبت پس از عمل به نظر پزشک مربوطه بستگی خواهد داشت؛ اما در روش های سوزنی، مختصر فشار روی پانسمان و استفاده ای کیسه یخ روی پانسمان در ساعات اول پس از نمونه برداری و برداشتن پانسمان روز پس از نمونه برداری توصیه میشود. بیمار روز پس از عمل میتواند حمام کند. فعالیت های معمولی مشکلی ندارند؛ اما ورزش بستگی به تحمل درد توسط بیمار دارد و بهتر است چند روی به تأخیر بیفتد تا التیام کامل حاصل گردد.

هزینه آسپیراسیون سوزنی (FNA)

جهت محاسبه هزینه به فاکتورهای زیر توجه خواهند کرد:

البته این هزینه ها برای هر فرد در مقایسه با سایر افراد متفاوت است و بستگی به این مورد دارد که تجویز پزشک شامل چند مورد از موارد بالا باشد.

عوارض آسپیراسیون سوزنی (FNA)

عوارض بیوپسی نادر است؛ زیرا این عمل تحت هدایت تصویر برداری مستقیم و با سوزن های ریز انجام می گیرد.

اگر مایلید بدانید بیماری کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد ؛ کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :جهانگیری [ 1402-09-08 ]
سلام آقای دکتر همسر من بیماری ائنو ایزو فیل دارند آزمایش مغز استخوان گرفته شده .آیا احتمال سرطان خون هستش.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کارآرایی سونوگرافی اگزیلا قبل از عمل سرطان پستانکارآرایی سونوگرافی اگزیلا قبل از عمل سرطان پستان

سونوگرافی نواحی آگزیلاری در کنار روش‌ های دیگری چون معاینه بالینی و ماموگرافی برای بررسی، تشخیص و درمان برخی از توده ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از این روش همچنین می‌ توان برای مقاصد درمانی مانند تخلیه کیست‌ ها یا نمونه‌ برداری از توده ها استفاده نمود. ... ادامه مطلب

سونوگرافی موج مداوم چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی موج مداوم چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی داپلر به روشی از تصویربرداری می گویند که حرکات خون در رگ را با استفاده از امواج صوتی نشان می دهد. ... ادامه مطلب

آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟

عفونت ها می توانند موجب سقط و زایمان زودرس شوند زیرا جنین توانایی محدودی برای مقابله با میکروارگانیسم های عفونت زا و سیستم ایمنی او نمی تواند از پخش عفونت در بافت های مختلف جلوگیری کند. بسیاری از عفونت‌ های دوران بارداری می‌ توانند رشد جنین را با اختلال مواجه کنند. ... ادامه مطلب

روش های تصویربرداری غربالگری سینهروش های تصویربرداری غربالگری سینه

در واقع غربالگری سرطان سینه به معنی بررسی سینه زنان برای تشخیص زودهنگام سرطان قبل از بروز علائم بیماری است. همه زنان باید از گزینه‌های غربالگری که برای آنها مناسب است توسط پزشک معالج آگاه شوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465