رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / چه کسانی کاندایدی مناسب ماموگرافی هستند؟

چه کسانی کاندایدی مناسب ماموگرافی هستند؟

بر اساس تحقیقات، سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان بانوان است. به همین دلیل توصیه می‌شود در بانوان بالای چهل سال هر سال یک نوبت آزمایش دوره‌ای ماموگرافی برای تشخیص تومور در سینه‌ها انجام شود. تشخیص زودهنگام سرطان سینه با ماموگرافی و انجام راهکارهای درمانی مؤثر نقش مهمی در بهبودی و از بین بردن تومورهای پستان دارد. در صورت بروز علائمی مانند توده قابل لمس، ضخیم شدن پوست یا سوزش پوستی، ترشحات یا برداشتن نوک پستان، زخم فرساینده نوک پستان یا درد پستان، خانم‌هایی با سن بالاتر از 30 سال، باید در معرض ماموگرافی تشخیصی قرار گیرند. ماموگرافی روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است.

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرو رفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. البته این آزمایش به صورت دوره‌ای به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه در زنان سالم بالای 40 الی 45 سال نیز انجام می‌شود. این آزمایش کمک می‌کند تومورهای احتمالی سرطانی و یا بی‌خطر، همچنین کیست‌های بافت پستان پیش از اینکه قابل لمس و معاینه توسط پزشک، تشخیص داده شوند.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلایل انجام ماموگرافی

ماموگرافی تصویربرداری اشعه ایکس از پستان است که برای تشخیص تومورها یا سایر ناهنجاری‌ها طراحی شده است. از این روش می‌توان به منظور غربالگری یا تشخیص در ارزیابی توده پستان استفاده کرد. پزشک شما ممکن است به دلایل زیر ماموگرافی را توصیه کند:

ماموگرافی

مزایای ماموگرافی

انواع ماموگرافی

کاندیدای مناسب انجام ماموگرافی

انجام اشعه ایکس پستان برای افرادی که علائم و نشانه‌های سرطان پستان را دارند، به عنوان یک آزمایش تشخیصی بسیار ضروری به شمار می‌رود. این آزمایش برای افراد با علائم زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

توجه به این نکته مهم است که مردان نیز مانند زنان ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند. به همین دلیل انجام ماموگرافی برای آنها نیز توصیه می‌شود.

آمادگی جهت انجام ماموگرافی

  1. در صورت بارداری یا در صورتی که تصور می‌کنید احتمالاً باردار هستید، پزشک را مطلع کنید.
  2. هیچ‌گونه تغییری در رژیم غذایی لازم نیست. داروهای خود را طبق معمول مصرف کنید.
  3. در روز آزمایش از پودر بدن، کرم، دئودورانت یا لوسیون روی سینه خود استفاده نکنید. ممکن است این مواد با اشعه X تداخل داشته باشند.
  4. در زمان انجام ماموگرافی از شما خواسته می‌شود که تمام لباس‌های بالاتنه خود را در بیاورید و گان بپوشید.
  5. از شما خواسته می‌شود تمام جواهرات را دربیاورید.

نحوه انجام ماموگرافی

تکنسین یک پیراهن به شما خواهد داد. بسته به امکانات آزمایش، ممکن است در طی ماموگرافی بایستید و یا بنشینید. هر سینه بر روی صفحه پرتو ایکس مسطح قرار می‌گیرد. سپس کمپرسور پستان را به پایین فشار می‌دهد تا بافت را صاف کند. این عکس یک تصویر واضح‌تر از پستان را فراهم می‌کند. در طی این فرآیند، پزشک تصاویر را مرور خواهد کرد.

عوارض جانبی ماموگرافی

سونوگرافی های تخصصی مردان از جمله اقداماتی است که در رادیولوژی مرکزی اصفهان با مدرن ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت دیده نشدن کیسه صفرا در سونوگرافیعلت دیده نشدن کیسه صفرا در سونوگرافی

کیسه صفرا نیز مانند هر کدام از ارگان های دیگر بدن ممکن است با مشکل مواجه شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد گردد که سونوگرافی می‌ تواند بهترین روش تشخیصی این اختلالات باشد. بهتر است بیماری که قرار است تحت سونوگرافی کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی قرار گیرد ناشتا باشد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی فراصوت داپلر عروق پا جهت تشخیص واریسسونوگرافی فراصوت داپلر عروق پا جهت تشخیص واریس

تشخیص صحیح عارضه واریس، نقش بسیار مهمی در درمان موفق آن دارد. امروزه سونوگرافی از مهم‌ ترین راه‌ های تشخیصی برای بیماری‌ های مختلف به شمار می‌ روند. سونوگرافی فراصوتی داپلر عروق پا یک روش بی خطر است که به منظور بررسی شریان ها و عروق پا مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان چیست؟تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن تخمدان اختلالی است که به دلایل مختلف در خانم ها بروز می کند. این اتفاق بیشتر در سنین باروری شایع است. پیچ خوردگی تخمدان زمانی رخ می دهد که تخمدان به صورت ناگهانی به دور بافت های اطراف خود بپیچد. این اتفاق باعث می شود که روند خونرسانی به این اندام ها مختل شود . ... ادامه مطلب

مدت زمان جواب نمونه برداریمدت زمان جواب نمونه برداری

بیوپسی یا نمونه برداری یک آزمایش پزشکی برای تهیه نمونه از بافت بدن می باشد که به منظور بررسی میکروسکوپی بافت های تهیه شده انجام می شود. پزشک احتمال دارد برای بررسی بیشتر، نواحی از بافت بدن شما که طبیعی نیستند و در آزمایشهای اولیه به عنوان ضایعه یا توده شناخته شده اند، نمونه برداری را توصیه کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465