رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / برای انجام ام آر آی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای انجام ام آر آی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

ام آر آی یا تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (Magnetic Resonance Imaging) یک نوع تکنیک پزشکی تصویربرداری است که از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تولید شده توسط رایانه برای تهیه تصاویر دقیق از اندام ها و بافت ها در بدن استفاده می کند. بیشتر دستگاه‌های ام‌آر‌آی آهنرباهای بزرگ و لوله ای شکل دارند و هنگامی که بیمار در داخل دستگاه قرار می‌گیرد، میدان مغناطیسی به طور موقت مولکول های آب را در بدن بیمار ترسیم می کنند، سپس امواج رادیویی باعث می شوند این اتم های تراز شده سیگنال های ضعیفی تولید کند که برای ایجاد تصاویر مقطعی استفاده می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دستگاه MRI همچنین می تواند تصاویر سه بعدی تولید کند که از زوایای مختلف قابل مشاهده می باشد. با استفاده از این روش میتوان تصویر بافت های درونی بدن را دید و از آن طریق مشکلات و بیماری های اعضاء بدن را تشخیص داد. در روش های تصویربرداری با اشعه ایکس مانند رادیوگرافی ساده و یا سی تی اسکن بدن تحت تابش مقدار معینی از اشعه یونیزه کننده قرار میگیرد که اگر از حد مشخصی بیشتر باشد میتواند موجب اشکالاتی در کارکرد سلول ها شود؛ ولی در ام آر آی از اشعه ایکس استفاده ای نمیشود و بنابراین نسبت به رادیوگرافی و سی تی اسکن بسیار کم ضررتر است. رعایت پروتکل‌ها قبل از انجام ام آر آی بسیار مهم است. عدم رعایت این نکات، خطراتی برای بیمار در پی دارد.

کاربرد ام آر آی

در ادامه، نمونه‌هایی از کاربردهای اسکنر MRI ذکر می‌شود:

ام آر آی

ام آر آی چگونه انجام میشود؟

دستگاه ام آر آی معمولاً به شکل یک اطاقک کوچک است که تونلی در درون آن وجود دارد. تختی در جلوی این تونل قرار دارد که میتواند به درون آن حرکت کند. برای انجام ام آر آی بیمار روی تخت دراز میکشد و سپس به داخل تونل میرود. در مدت انجام تصویربرداری تخت بیمار در داخل تونل حرکت میکند. مدت تصویربرداری با ام آر آی طولانی تر از سی تی اسکن است. این مدت معمولاً بین ۴۵-۱۵ دقیقه است. گاهی ممکن است این مدت تا یک ساعت هم طول بکشد. بیمار در مدت کار کردن دستگاه باید آرام و بیحرکت باشد. حرکت بیمار موجب میشود تا تصویر به دست آمده محو و غیر دقیق باشد. در حین انجام ام آر آی بیمار میتواند به راحتی تنفس کند. البته ممکن است در لحظاتی تکنیسین از بیمار بخواهد تا چند لحظه نفس خود را نگه دارد.
در حین انجام ام آر آی ممکن است صداهای بلندی از دستگاه شنیده شود که طبیعی است و نباید موجب نگرانی بیمار شود. ممکن است قبل از انجام ام آر آی بر روی گوش های بیمار گوشی گذاشته شود تا صدای کمتری به گوش وی برسد. شما در اطاق ام آر آی تنها هستید ولی تکنیسین ام آر آی شما را میبیند و صدای شما را میشنود. پس هر گاه به کمک احتیاج داشتید صحبت کرده و آن را میگویید.

نکات قبل از انجام ام آر آی

به منظور بالا بودن دقت نتایج حاصل از ام آر آی و تشخیص پزشک، لازم است بیماران قبل از انجام MRI و در حین انجام آن نکاتی را رعایت نمایند.
نحوه تصویر برداری ام آر آی به گونه‌ای است که بیمار باید در طول مدت تصویر برداری، در محفظه دستگاه کاملاً بی حرکت باشد. این فرآیند حدود 20 الی 30 دقیقه به طول می‌انجامد. همچنین باید از قبل آگاهی داشته باشید که در زمان انجام آم آر آی صداهای بسیاری ممکن است تولید شود، این صداها طبیعی است، پس نگران نشوید و نترسید. در صورتی که از قرار گرفتن در محیط‌های تنگ و محبوس دچار هراس و اضطراب می‌شوید، لازم است قبل از شروع ام آر آی، پزشک یا پرستار را در جریان بگذارید.
به دلیل اینکه برای انجام ام آر آی، بیمار درون یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد، وجود اجسام فلزی ممکن است موجب اختلال و حتی خطر شوند، از این رو در صورت داشتن سمعک، باتری یا دریچه مصنوعی قلب، کاشت حلزون گوش، پلاتین در بدن و …. حتماً پزشک را آگاه کنید. همچنین باید از همراه داشتن وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه، زیور آلات، کارت اعتباری و … خودداری کنید.
در صورتی که قصد انجام ام آر آی از سر یا صورت خود را دارید، از آرایش و داشتن لنزهای تماسی اجتناب نمایید.
در مواردی خاصی، لازم است بیمار قبل از شروع MRI بیهوش شود. بنابراین لازم است بیمار طبق دستور پزشک از مدتی قبل ناشتا باشد و هرگونه بیماری زمینه‌ای را به پزشک اطلاع دهد.
گاهی برای تشخیص بهتر، پزشک استفاده از ماده حاجب را توصیه می‌کند. این ماده در داخل سیاهرگ بیمار تزریق می‌شود. از این رو بیمار باید قبل از تزریق، هرگونه حساسیت دارویی یا غذایی را به پزشک اطلاع دهد.
در برخی از موارد مانند ترس و اضطراب، بیمار ممکن است نیاز به داروی آرام بخش داشته باشد. در این صورت لازم است حتماً یک نفر همراه داشته باشید؛ زیرا تا 24 ساعت پس از مصرف داروی آرام بخش، ممکن است در راه رفتن یا رانندگی مشکلاتی داشته باشید.
دقت داشته باشید که اجسام زیر را تحت هیچ شرایطی به همراه نداشته باشید:

عوارض جانبی ام آر آی

با توجه به اینکه ام آر آی یک روش تشخیصی بی خطر برای بدن محسوب می‌شود؛ اما در برخی از افراد ممکن است پس از انجام MRI عوارض جانبی کوتاه مدتی پدیدار شود. با آگاهی از آنها می‌توانید بر ترس و نگرانی خود غلبه کنید:

  1. خستگی. خستگی پس از اتمام ام آر آی بسیار شایع است.
  2. سر درد. بیماران پس از پایان ام آر آی اغلب از سر درد شکایت می‌کنند. یکی از علل سر درد ممکن است صداهایی است که در حین انجام MRI تولید شده است.
  3. سرگیجه. سرگیجه ممکن است بلافاصله یا چندین ساعت پس از ام آر آی احساس شود.
  4. مشکلات تنفسی. مشکلات تنفسی از عوارض نادر ام آر آی هستند که علت آن قرار دادن کنتراست بین رگ‌ها می‌باشد.
  5. کهیر. نوعی از کهیر‌های پوستی، ممکن است به علت واکنش آلرژیک بدن به کنتراست باشد.
  6. لخته شدن خون. لخته شدن خون در کنار بروز تحریکات پوستی، از عوارض ناخواسته ام آر آی می‌باشد؛ زیرا ام آر آی ممکن است رگ‌های خونی را تحریک و منجر به لخته شدن خون شود.

مراقبت های بعد از انجام ام آر آی

پس از انجام ام آر آی، بیمار می تواند لباس خود را عوض کرده و از محل خارج شود. اگر برای انجام این اسکن به بیمار آرامبخش داده شود پرسنل ممکن است تا یکی دو ساعت بعد از دریافت آرامبخش بیمار را مرکز نگه داشته تا کاملاً هوشیار شود. همچنین در صورتی که از بیمار رگ گیری شده باشد قبل از خارج شدن از مرکز، آنژیوکت از رگ بیمار خارج می شود. درصورتی که علائمی مانند بثورات، کهیر یا تنگی نفس را در اثر استفاده از ماده حاجب یا گادولینیوم تجربه کردید که این واکنش بسیار نادر است، قبل از آنکه از مرکز تصویر برداری خارج شوید مسئولین آنجا را از مشکل خود آگاه کنید. پس از انجام MRI ممکن است از شما خواسته شود تا مایعات زیادی بنوشید؛ زیرا این عمل باعث می شود تا ماده کنتراست زودتر از بدن شما خارج شود.

اگر مایلید بدانید بیماری کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد ؛ کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :محترم عبدی [ 1402-04-31 ]
بعد از ام ارای کمردرد شدید گرفتم

کوروش ایرانی [ 1402-03-13 ]
ام آر ای واقعا باعث لخته شدن خون میشه؟ این عوارض واسه همه است یا درصدش پایینه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای تشخیص سرطان سینه در مردانروشهای تشخیص سرطان سینه در مردان

اگرچه سرطان سینه در زنان بسیار شایع‌ تر است اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.سرطان سینه مردان یک بیماری نادر است. ... ادامه مطلب

کاربرد اسکن کبد چرب و نحوه انجام آنکاربرد اسکن کبد چرب و نحوه انجام آن

روشهای متعددی برای تشخیص کبد چرب ابداع شده که در این میان می توان به اسکن کبد اشاره کرد ... ادامه مطلب

سونوگرافی رحم چگونه انجام میشود؟سونوگرافی رحم چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی رحم از جمله انواع سونوگرافی است که خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در این روش از امواج صوتی برای تصویربرداری از ناحیه رحم و تخمدان استفاده می‌شود. با استناد به تصاویر گرفته شده از طریق دستگاه مخصوص، می‌توان بیماری‌های مختلف را تشخیص داده و برای درمان آن‌ها اقدام کرد. ... ادامه مطلب

رادیوگرافی بایت وینگ (BW) دندان چیست؟رادیوگرافی بایت وینگ (BW) دندان چیست؟

در شرایطی امکان تشخیص پوسیدگی با معاینه توسط دندانپزشک کافی نیست و برای تشخیص پوسیدگی های غیرقابل‌ دیدن بین دندانی از گرافی بایت وینگ استفاده می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465