رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / چرا گاهی یک سونوگرافی را باید تکرار کرد؟

چرا گاهی یک سونوگرافی را باید تکرار کرد؟

سونوگرافی نوعی روش تصویربرداری است که در حوزه پزشکی استفاده می‌شود. در این روش تصویربرداری، امواج فراصوتی با فرکانس بالا کاربرد دارد، بنابراین مضرات احتمالی سایر روش‌های تصویربرداری را که در آن از اشعه ایکس استفاده می‌شود، ندارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بخشی از دستگاه به نام پروب روی بدن بیمار قرار می‌گیرد. امواج فراصوتی با قرار گرفتن پروب روی بدن به داخل بدن و به سمت عضو مورد نظر ارسال می‌شود. امواج فراصوتی بازگشتی توسط دستگاه دریافت و پروسسورهای موجود در آن با استفاده از رایانه و نرم‌افزارهای تخصصی، امواج فراصوتی دریافتی را به تصویر تبدیل می‌کنند. به این ترتیب تصاویری از اعضای داخلی بدن بیمار تهیه می‌شود که در تشخیص به پزشک کمک بسیار زیادی می‌کند. بسته به نوع سونوگرافی و اینکه کدام قسمت از بدن در حال بررسی است، می توان از سونوگرافی استفاده های مختلفی کرد. گاهی بعد از آزمایش اولیه نیاز است که سونوگرافی تکرار شود. پزشک دلیل این کار را توضیح خواهد داد؛ ولی در مواردی احتمال هرگونه تغییری در یک اختلال در طول زمان وجود دارد. تکرار مجدد سونوگرافی در موارد زیادی بهترین راه برای فهمیدن این امر است که آیا درمان به درستی عمل کرده است یا اینکه اختلال مورد نظر همچنان ثابت است یا اینکه تغییر کرده است.

علت تکرار مجدد سونوگرافی

مهمترین علت ها که پزشک به تکرار مجدد سونوگرافی دستور می دهد:

مشخص کردن علت خونریزی واژینال:

خونریزی در بارداری در نیمه دوم بارداری ممکن است به دلیل جفت باشد که به پزشک کمک میکند علت آن را متوجه شود.

چک کردن روند درست رشد جنین:

اگر جنین شما به خوبی رشد نکرده و یا اندازه قد و وزن با هفته بارداری یکسان نیست سونوگرافی مجدد باعث اطمینان پزشک از وضعیت موجود میشود.

ارزیابی مقدار مایع آمنیوتیک موجود در رحم:

اگر پزشک مشخص کند که شما به مقدار زیاد و یا کم این مایع را در رحم دارید. مشکل ساز است. باید علت مشخص شود و شما به طور منظم سونوگرافی انجام دهید.(تکرار مجدد سونوگرافی)

چک کردن سلامت جنین:

اگر فشارخون و یا دیابت بارداری دارید، پزشک به طور منظم پروفایل بیوفیزیکی جنین از جمله حرکات (نحوه شمارش حرکات جنین) و ضربان قلب او را چک خواهد کرد.

تعیین نوع زایمان شما:

اگر جنین شما بیش از اندازه بزرگ باشد (در دیابت بارداری) و یا اینکه در موقعیت بریچ قرار گرفته و یا جفت دور دهانه رحم را گرفته باشد، شما داوطلب سزارین خواهید شد.(تکرار مجدد سونوگرافی)

علت تکرار سونوگرافی

مزایای سونوگرافی

کاربرد سونوگرافی

سونوگرافی بارداری برای دریافت اطلاعات در مورد سلامت جنین متولد نشده انجام می‌شود. ممکن است برای موارد زیر استفاده شود:

سونوگرافی تشخیصی ممکن است برای موارد زیر استفاده شود:

انواع سونوگرافی

در اصل هفت نوع سونوگرافی وجود داردکه اساس کار آنها یکی است. روش‌های مختلف کار آنها به شرح زیر است:

آمادگی جهت سونوگرافی

آماده سازی برای انجام سونوگرافی به نوع سونوگرافی بسته دارد. برای برخی از موارد، پزشک از بیمار می‌خواهد که از ۱۲ ساعت قبل از ملاقات ناشتا باشد. در این مدت نباید غذایی خورده شود و یا مایعات نوشیده شود. در دیگر موارد از بیمار خواسته می‌شود که تا ۲ ساعت قبل از سونوگرافی تا ۶ لیوان آب بنوشد و در این مدت از دفع ادرار خودداری کند. در این شرایط تا زمانی که سونوگرافی انجام می‌شود، مثانه باید پر باشد.

عوارض سونوگرافی

سونوگرافی روش عکس‌برداری غیرتهاجمی است که هیچ خطر شناخته‌شده‌ای ندارد. امواج این آزمایش کاملاً بی‌خطر هستند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی دستگاه گوارش برای تشخیص چه بیماری هایی انجام می شود؟سونوگرافی دستگاه گوارش برای تشخیص چه بیماری هایی انجام می شود؟

سونوگرافی دستگاه گوارش، رایج‌ترین نوع سونوگرافی است؛ زیرا ارگان‌های زیادی در داخل شکم وجود دارند. اندام‌های اصلی که با سونوگرافی در قسمت فوقانی شکم مشاهده می‌شوند شامل کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده و طحال می‌باشد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی سینه چه مواردی را نشان میدهد؟سونوگرافی سینه چه مواردی را نشان میدهد؟

سونوگرافی سینه یک آزمون پزشکی غیرتهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان مشکل احتمالی کمک می‌ کند. در واقع تصویرهای ایجاد شده در زمان استفاده از این روش، به واسطه امواج صوتی ایجاد می‌شود ... ادامه مطلب

علائم حاملگی مولار یا پوچ چیست؟علائم حاملگی مولار یا پوچ چیست؟

بارداری پوچ هنگامی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده به دیواره رحمی کاشته می شود؛ اما جنین شکل نمی گیرد. پزشک برای تشخیص بارداری پوچ از سونوگرافی استفاده می کند. در سونوگرافی به کمک امواج صوتی و صفحه نمایشگر، جنین داخل رحم مشاهده می گردد. ... ادامه مطلب

روش های تصویربرداری غربالگری سینهروش های تصویربرداری غربالگری سینه

در واقع غربالگری سرطان سینه به معنی بررسی سینه زنان برای تشخیص زودهنگام سرطان قبل از بروز علائم بیماری است. همه زنان باید از گزینه‌های غربالگری که برای آنها مناسب است توسط پزشک معالج آگاه شوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465