رادیولوژی مرکزی

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یکی از روش های تشخیص سریع بیماری سرطان سینه به وسیله ی تابش پرتوهای خفیف اشعه ایکس می باشد. به طور معمول در مواردی که مراجعه کننده دارای علایمی از جمله درد ، تشخیص توده ، پوسته پوسته شدن سطح سینه یا فرورفتگی و سایر ناهنجاری های مربوط به سینه باشد پزشک برای اطمینان از نوع عارضه ماموگرافی را توصیه میکند.

البته شبکه بین المللی سرطان (NCCN) برای زنان بالای 40 سال انجام ماموگرافی را به طور سالیانه توصیه کرده است و زنانی که پیشینه ابتلا به سرطان سینه و رحم در اقوام خود دارند میبایست غربالگری ماموگرافی را زودتر از سن 40 سالگی انجام دهند زیرا بدون شک تشخیص زود هنگام سرطان سینه شانس درمان را تا حد زیاده افزایش میدهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع ماموگرافی

  1. ماموگرافی معمولی : که خود شامل دونوع؛ ماموگرافی تشخیصی و ماموگرافی غربالگری است.
  2. ماموگرافی دیجیتال : ماموگرافی دیجیتال امکان ذخیره سازی تصاویر به صورت خروجی یک فایل دیجیتال در کامپیوتر با کیفیت بالاتر و قدرت زوم بیشتر را فراهم می سازد.
  3. ماموگرافی سه بعدی : ماموگرافی سه بعدی یا توموسنتز دیجیتال سینه یک فناوری پیشرفته است که چندین تصویر با میزان اشعه ایکس بسیار پایین از سینه ها گرفته و تصاویر سه بعدی ارائه می کند.

کاربرد ماموگرافی غربالگری

از ماموگرافی غربالگری برای تشخیص تغییرات پستان در زنانی استفاده می شود که هیچ علائم و نشانه ای نداشته یا ناهنجاری های جدیدی در پستان خود مشاهده نمی کند. هدف از انجام این تست، تشخیص سرطان قبل از مشاهده علائم بالینی است. این تست معمولاً شامل دو عکس است و می تواند توموری را تشخیص دهد که قابل لمس یا احساس نیست.

کاربرد ماموگرافی تشخیصی

از این روش برای بررسی تغییرات مشکوک پستان مانند توده های جدید پستان، درد پستان، ظاهر غیر معمول پوست، ضخیم شدن پستانک و ترشحات آن استفاده می شود. علاوه بر این، از ماموگرافی تشخیصی برای ارزیابی ناهنجاری های تشخیص داده شده در ماموگرافی غربالگری استفاده می‌شود. این یک ابزار اساسی است و بلافاصله پس از مشاهده تغییرات پستان، بدون در نظر گرفتن سن بیمار انجام می‌شود.

البته باید گفت ماموگرافی ممکن است برای مردان مشکوک به سرطان سینه نیز تجویز و انجام شود. اگر می خواهید بدانید سایر افزادی که باید ماموگرافی کنند چه کسانی هستند مطلب چه کسانی باید ماموگرافی کنند ؟ را بخوانید.

ماموگرافی به عنوان یکی از روشهای تشخیصی سرطان پستان، با دقت بالا در رادیولوژی مرکزی اصفهان قابل انجام می‌باشد. برای تعیین وقت و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

مزایای ماموگرافی

مامو گرافی چگونه انجام میشود؟

دستگاه های مامو گرام دارای سه نوع دیجیتال، CAD و DBT میباشد.
در دستگاه های نوع دیجیتال تصویر پردازش شده ی حاصل از برخورد اشعه ی ایکس با بافت های بدن، بر روی فیلم های رادیوگرافی نقش میبندد و پزشک متخصص پس از بررسی آنها از وضعیت سینه ها و نوع عارضه آگاهی میابد.
در دستگاه های نوع CAD وضعیت غیر نرمال مانند توده ها، کلسیم رسوب کرده و... پررنگ نمایش داده میشود تا پزشک و متخصص به سادگی عارضه را شناسایی کنند.
در نوع DBT که به ماموگرافی سه بعدی نیز شناخته میشود، از سینه در زوایای مختلف به صورت سه بعدی عکس برداری میشود این روش فوایدی نیز دارد از جمله اینکه با استفاده از آن می توان تومورهای چندگانه را تشخیص داد و به علت واضح تر بودن تصاویر، نیاز به انجام تست های جانبی کاهش پیدا میکند و ناهنجاری پستان، موقعیت ناهنجاری، شکل ناهنجاری و اندازه آن با دقت بیشتری مشخص می شود. البته این وضوح بیشتر عکس ها ناشی از افزایش دوز تابشی اشعه ایکس نسبت به روش ماموگرافی دیجیتال است اما این بدین معنی نیست که بدن را با خطرات جدی روبرو کند زیرا دوزتابش اشعه در تمامی ماموگرام ها مورد تایید FDA و سازمان بهداشت جهانی می باشد.

بهترین زمان برای انجام ماموگرافی

بهترین زمان برای انجام ماموگرافی هفته اول بعد از قاعدگی است. به دلیل اینکه بافت سینه تورم ندارد و شرایط پایدارتر است.

بهترین سن ماموگرافی

بهترین سن برای شروع ماموگرافی دوره ای در زنان 40 سالگی است. البته به جز موارد استثنائی که علائم مشکوکی رخ میدهد و زیر 40 سالگی ناچار به انجام ماموگرافی هستید.

قبل از ماموگرافی چه کنیم ؟

چه اتفاقی در طول ماموگرافی رخ میدهد؟

قبل از شروع تصویر برداری، تکنسین به بیمار یک لباس مخصوص می دهد که از جلو گره می خورد و پستان‌ها را بر روی یک پلتفرم مخصوص در یونیت ماموگرافی قرار میدهد که توسط یک پدال پلاستیکی شفاف، فشرده می‌شوند سپس تکنسین به آرامی این فشار را افزایش می‌دهد. فشرده ‌سازی بافت پستان به منظور نازک شدن بافت پستان و کاهش پراکندگی اشعه ایکس و گسترش بافت به جهت مشاهده ناهنجاریهای کوجک مخفی شده در بین لایه های بافت انجام میگیرد.

در این حین بیمار ممکن است مقدار کمی فشار یا ناراحتی احساس کند اما معمولا کوتاه است. در طول فرایند پزشک تصاویر را بررسی خواهد کرد و ممکن است از بیمار خواسته شود تا چندین بار پوزیشن خود را عوض کند. اگر این عمل مخصوصا برای زنان زیر 50 سال که معمولا سینه های متراکم تر نسبت به زنان مسن تر دارند به طور مداوم اتفاق بیوفتد نباید باعث ناراحتی و یا وحشت شود.

زیرا اگر چیزی مشخص نباشد یا نیاز بیشتری به توجه داشته باشد عکس های اضافی که زوایای مختلف را نشان می دهند به کمک پزشک میآیند. بیمار باید در طول ماموگرافی بی‌حرکت بماند. حتی ممکن است از بیمار خواسته شود تا برای چند ثانیه، نفس خود را حبس کند. این کار موجب وضوح تصویر و جلوگیری از تاری آن می‌شود.

تشخیص جواب ماموگرافی نرمال و مشکوک

تفسیر جواب ماموگرافی در هفت طبقه بندی از صفر تا شش برای تشخیص انواع تومور در سینه، شدت پیشروی، بدخیم یا خوش خیم بودن آن و یا حصول اطمینان از نبودن مشکلی خاص انجام می شود. به طور خلاصه طبقه بندی یک (1) جواب ماموگرافی نرمال است. سایر طبقه بندی های نتایج ماموگرافی ، وجود یک یا چند توده خوش خیم یا بد خیم را نشان می دهند.

ماموگرافی کجا انجام می شود ؟

ماموگرافی معولا در مراکز رادیولوژی و توسط تکنسین پزشکی انجام می شود. شما می توانید ماموگرافی دیجیتال با دقت بسیار بالای تصاویر و تشخیص توده های کوچک و میکروکلسیفیکاسیون را در رادیولوژی مرکزی اصفهان انجام دهید.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سهیلامحمدی [ 1401-12-11 ]
سلام خسته نباشید ببخشید من هر دوسینه هام سفت میشن ودرد خیلی شدیدی داره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465