رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / امکان تشخیص سرطان پستان با سونوگرافی

امکان تشخیص سرطان پستان با سونوگرافی

یکی از بیماری های شایع در زنان سرطان سینه است که از شایع ترین علت مرگ و میر در زنان می باشد. در سرطان سینه بعضی از سلولها از حالت منظم و معمولی چرخه سلولی خود خارج میشوند و شروع به رشد و تقسیم غیرعادی می کنند و باعث ایجاد غده های کوچک و ریز می شوند. این بافتهای غیرعادی به مرور گسترش می یابند و باعث ایجاد غده های سرطانی بزرگ می شوند که بافت های مجاور خود را درگیر می کنند. اگر این سرطان به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است؛ ولی اگر به موقع تشخیص داده نشود احتمال مرگ بیمار بسیار بالا است.

آنچه در این مطلب میخوانید

با توجه به اینکه امروزه سرطان سینه در بین زنان شایع شده است و میانگین سنی آن رو به کاهش می باشد بافت متراکم سینه خانم های جوان تر باعث می شود تا حساسیت ماموگرافی در تشخیص بیماری سرطان کمتر شود؛ بنابراین بهترین روش در تشخیص این بیماری استفاده از سونوگرافی می باشد. در واقع سونوگرافی در تشخیص سرطان پستان یک روش مکمل تشخیصی در کنار نتایج به دست آمده از ماموگرافی می باشد. ذکر این نکته ضروری است که سونوگرافی خود به تنهایی نمی تواند یکی از بهترین روش های تشخیص سرطان سینه باشد؛ اما اگر در طی ماموگرافی اختلالات مشکوکی مشاهده شود می توان گفت سونوگرافی پستان بهترین راه جهت تشخیص یک توده غیرطبیعی داخل سینه می باشد.

دلایل انجام سونوگرافی پستان

مزایای سونوگرافی سرطان سینه

سونوگرافی از سینه چون از امواج صوتی به جای اشعه ایکس استفاده می کند، ضرری نداشته و یک روش ایمن و غیر تهاجمی محسوب می شود. از جمله مزایای سونوگرافی پستان برای تشخیص سرطان سینه عبارتند از:

سونوگرافی پستان

بهترين زمان انجام سونوگرافي سينه

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی سینه پس از اتمام دوران قاعدگی است. پس از اتمام دوره پریود، سطح هورمون‌ها افت می‌کنند؛ در نتیجه تورم سینه کاهش پیدا می‌کنند. همچنین برخی از خانم ‌ها در هفته‌ی قبل از شروع قاعدگی درد شدیدی در پستان احساس می‌کنند؛ به همین دلیل بهتر است در این دوران سونوگرافی انجام نشود.

آمادگی های لازم قبل از سونوگرافی سینه

برای انجام این نوع تصویربرداری نیازی به آمادگی خاصی نیست و بهتر است لباسی بپوشید که رادیولوژیست به راحتی به سینه دسترسی داشته باشد. جواهرات و اشیاء فلزی که می توانند با نتایج عمل تداخل داشته باشند همراه نداشته باشید.

نحوه سونوگرافی پستان

متخصص رادیولوژی ابتدا بر پوست بدن شما روی سینه را طبق دستورالعمل و موضعی که جراح پستان تقاضا کرده ژل های ضد حساسیت زده و سپس مبدل (ترنسدوسر) را در آن محل حرکت می دهد. هنگام حرکت مبدل سونوگرافی روی پوست، یک سری امواج بی ضرر فرا صورتی به درون بدن شما ارسال شده و پژواک بازگشتی آنها از درون بدنتان توسط گیرنده هایی درون همان مبدل دریافت و ضبط می شود. سپس این پژواک ها از طریق سیم رابط به کامپیوتر منتقل می شوند که شما می توانید هم زمان روی مانیتور تصاویر را به صورت زنده (لایو) مشاهده نمایید.

تفسیر سونوگرافی پستانها

برخی از این نواحی تاریک نشان دهنده توده‌های خوش خیم سرطانی هستند. برخی از مواردی که در جواب سونوگرافی سینه قابل تشخیص هستند عبارتند از:

عوارض سونوگرافی پستان

سونوگرافی سینه هیچگونه خطری ندارد؛ چراکه از اشعه استفاده نمی‌شود و بعد از آن به مراقبت خاصی احتیاج ندارید.

هزینه سونوگرافی پستان

هزینه سونوگرافی سینه در منزل، توسط وزارت بهداشت تعیین می شود؛ ولی عواملی چون مرکزی که سونوگرافی در آن انجام می شود و بیمه درمانی بیمار، نقش بسیار مهمی در میزان هزینه پرداختی شما برای انجام روند دارند.

با کلیک بر روی لینک با علائم کم کاری تیروئید آشنا شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :جاننثاری [ 1402-08-29 ]
سلام دکتر مدتی هست زیر بغلم راستم یه توده رو حس میکنم و زیر سینه راستم هم تیر میکشه و بعضی اوقات در سینه راستم احساس درد دارم به نظرتون این ها علائم سرطان هستند؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بهترین زمان انجام سونوگرافی سینهبهترین زمان انجام سونوگرافی سینه

سونوگرافی پستان روشی ایمن و بدون درد است که از طریق آن می‌ توان به ناهنجاری‎های موجود در بافت سینه پی برد. در سونوگرافی از روشی غیر تهاجمی استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD) چه کاربردی دارد؟سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD) چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی ترانس کرانیال داپلر یک آزمایش غیرتهاجمی و بدون درد است که از امواج صوتی برای اندازه گیری جریان خون و جهت آن در داخل رگ‌ استفاده می کند. ... ادامه مطلب

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

برخی از بیماری ها ، ممکن است با انجام روش های تصویربرداری قابل تشخیص نباشد. به همین دلیل از بیوپسی برای تشخیص قطعی بسیاری از بیماری ها استفاده می شود ... ادامه مطلب

تفاوت سونوگرافی پستان و ماموگرافیتفاوت سونوگرافی پستان و ماموگرافی

سرطان پستان پس از سرطان پوست، دومین سرطان شایع در بین زنان می‌باشد. تشخیص و شناسایی هر بیماری در مراحل اولیه از اهمیت بسیاری برخوردار است، به همین دلیل معاینات بالینی منظم و انجام ماموگرافی یا سونوگرافی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه بسیار توصیه می‌شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465