رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / ماموگرافی لیزری چیست و چگونه انجام می شود؟

ماموگرافی لیزری چیست و چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص ضایعات و مشکلات موجود در پستان، تصویربرداری، روشی ایمن برای تشخیص سرطان پستان است. ماموگرافی یکی از روش‌های رایج تصویربرداری است که در تشخیص انواع عارضه‌ها و بیماری‌های پستان و همچنین تشخیص انواع سرطان سینه کاربرد دارد. ماموگرافی لیزری برای تصویربرداری از پستان در زنان کاربرد دارد .

آنچه در این مطلب میخوانید

این روش تصویر برداری پزشکی با استفاده از انرژی لیزر در ناحیه مادون قرمزو نزدیک طیف، برای تشخیص آنژیوژنز در بافت پستان است. این تصویربرداری مولکولی نوری برای هموگلوبین هر دو اکسید شده و غیر اشباع شده است. ماموگرافی لیزری یک تکنولوژی تصویربرداری با استفاده از یک فرکانس لیزر خاص است که الگوهای طبیعی و غیر طبیعی عروق را درون سینه نشان می دهد. حساسیت CTLM با تراکم پستان محدود نمی شود، به این ترتیب می توان این تکنولوژی را به عنوان مکمل برای ماموگرافی برای زنان استفاده کرد.

سی تی لیزر ماموگرافی CTLM چیست؟

سی تی لیزر ماموگرافی یا انقلابی در تصویربرداری پزشکی و روشی جدید در تصویر برداری به کمک لیزر است. روشی جدید برای آشکار سازی سرطان سینه ( Breast Cancer) که در کنار دستگاه های متداول ماموگرافی برای کاهش نمونه برداری های نگاتیو سینه مورد استفاده قرار می گیرد . اصول عملکردی CTLM تا حدودی شبیه به CT Scanner های متداول است این دستگاه شامل یک منبع انرژی نور لیزر نزدیک به مادون قرمز (NIR) یا (Near infra red) است و کل سینه را اسکن می کند.

CTLM تکنیکی جدید و اولین وسیله غیر تهاجمی در زمینه تصویربرداری نوری است که از فن آوری لیزر به جای اشعه X استفاده می کند و قادر به ایجاد تصاویر سه بعدی از ساختمان و ترکیب داخلی سینه است. با استفاده از لیزر و سی تی اسکن ، روش جدیدی برای تصویربرداری از سینه بدون اشعه ایکس ارائه شده است که نیاز به بیوپسی را کم می کند و ارزش تشخیصی بالایی دارد. لیزر با فرکانسی تولید می شود که با ضریب جذب اکسی و دی اکسی هموگلوبین مطابقت دارد .

بیمار یکی از پستان هایش را در محفظه اسکن قرار می دهد طوری که کاملاً معلق بماند و با هیچ قسمتی از سیستم در تماس نباشد . با تابش لیزر و اندازه گیری ضرایب جذب بافتی ، تصویر سه بعدی به دست می آید که به راحتی می توان مثبت یا منفی بودن تست را از روی آن تشخیص داد.

درباره ماموگرافی بیشتر بدانید.

مزایای روش ماموگرافی لیزری

ماموگرافی لیزری

اقدامات قبل از ماموگرافی لیزری

بیمار باید در روز آزمون از مصرف خوشبوکننده‌های بدن و پودر و لوسیون زیر بغل خودداری کند. این مواد همانند لکه‌های کلسیم قابلیت ظهور در تصاویر ماموگرافی را دارند.

نحوه انجام ماموگرافی لیزری

پس از اینکه بیمار آماده شد به کمک تکنسین به سمت میزی دراز می‌کشد که دارای یک شکاف کوچک است (این شکاف حاوی حسگرهای اولتراسونیک و لیزر می‌باشد)، هر سینه در حدود ۱۵ ثانیه باید در داخل این شکاف قرار بگیرد، در طول این ۱۵ ثانیه بیمار باید نفس خود را حبس نماید تا تصاویر واضحی در حین اسکن تشکیل شود. پس از انجام اسکن بیمار می‌تواند به منزل بازگردد و نیاز به هیچ گونه آمادگی پیش از انجام ماموگرافی یا مراقبت خاصی پس از انجام آن نمی‌باشد.

عوارض ماموگرافی لیزری

ماموگرافی لیزری یک تکنولوژی تصویربرداری با استفاده از یک فرکانس لیزر خاص است که الگوهای طبیعی و غیر طبیعی عروق را درون سینه نشان می دهد. روش ماموگرافی لیزری یک روش ایمن و بی‌خطر می‌باشد که در کمترین زمان ممکن و بدون ایجاد هیچ گونه درد و ناراحتی برای بیمار، نتایجی با دقت بسیار زیاد ارائه می دهد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش ماموگرافی کلاسیک باشد.

هزینه ماموگرافی لیزری

هزینه ماموگرافی لیزری براساس تعرفه وزارت بهداشت و مکان انجام آن محاسبه می‌شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کمالی [ 1402-08-29 ]
باسلام من خانمی ۳۷ساله هستم چند روزی میشه در سینه راست احساس درد دارم ماموگرافی انجام دادم ولی چیزی نبوده اما دردم هنوز هست لطفا راهنمایی کنید ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گرافی پانورکس تمام دیجیتال در چه مواردی انجام میشود؟گرافی پانورکس تمام دیجیتال در چه مواردی انجام میشود؟

یکی از ویژگی‌های شاخص پانورکس دیجیتال در مقایسه با سیستم‌های مبتنی بر فیلم وسعت بسیار بیشتر جریان اشعه است. این بدان معنی است که اسکن‌های تکراری کاهش‌یافته و به‌تبع هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابند و از میزان اشعه‌ی تابیده‌شده به بیمار بسیار کم می‌شود ... ادامه مطلب

آیا انتقال کرونا از مادر به جنین ممکن است؟آیا انتقال کرونا از مادر به جنین ممکن است؟

سیستم ایمنی بانوان در زمان بارداری تضعیف می‌شود. همان‌طور که می‌دانید سیستم ایمنی ضعیف، مهم‌ترین عامل خطر در ابتلا به‌ ویروس کرونا است. از این رو مادران باردار بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند ... ادامه مطلب

رادیولوژی مداخله ای چیست؟رادیولوژی مداخله ای چیست؟

رادیولوژی مداخله ای که به اختصار IR نامیده می شود، یکی از شاخه های تخصصی رادیولوژی می باشد که با استفاده از دستگاه های سی تی اسکن، سونوگرافی، فلوروسکوپی و ام آر آی و روش های خاص و مهارت لازم پزشک، به تشخیص و درمان بیماری ها می پردازد. ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی 3 بعدیکاربرد سونوگرافی 3 بعدی

باسونوگرافی سه بعدی، امکان تشخیص به موقع ناهنجاری های جنینی و تصمیم گیری بهتر مورد ادامه بارداری و بررسی نتایج اعمال جراحی داخل رحمی امکان پذیر است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465