رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق
روشهای تشخیص بیماری DVT

وریدها سیاهرگ هایی هستند که خون بدون اکسیژن و غنی از دی اکسید کربن و مواد دفعی سلولی را از بافت ها به قلب انتقال می دهند. بیماری ترومبوز سیاهرگی عمقی

افزایش واسکولاریته یعنی چه؟

واسکولیت التهاب رگ های خونی است تغییرات آن در این ناحیه شامل ضخیم شدن، ضعیف شدن، باریک شدن یا زخم شدن است .

کاربرد سونوگرافی کودکان و نوزادان در تشخیص بیماریها

سونوگرافی کودکان و نوزادان در تشخیص بیماریها و اختلالات اندام های داخلی، عروق خونی و ارزیابی دلایل درد شکم، لگن یا اسکروتوم استفاده میشود.

سونوگرافی داپلر تیروئید چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی پیشرفته داپلر تیروئید برای تشخیص و تعیین روند درمان تومورهای سرطانی خوش خیم و بدخیم تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد.

سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟

یکی از مزایای سونوگرافی اسکلتی عضلانی در تشخیص علت دردهای مزمن در اعصاب، عضلات و مفاصل، فراهم کردن تصویر زنده بدون پرتوهای خطرناک است.

واکنش دسیدوال در سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی سلامت و رشد جنین را ارزیابی و تاریخ تولد را تخمین می زند. واکنش های دسیدوال ضعیف نشان دهنده بستر نامناسب برای نگهداری جنین است.

نقش سونوگرافی در بررسی نارسايی كليه

سونوگرافی کلیه یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از انسداد و یا ناهنجاریهای موجود در کلیه‌ها استفاده می شود.

ساک حاملگی کلابه و سایز آمبریو کوچک یعنی چه؟

در مورد ساک حاملگی، اصطلاحات متعددی در سونوگرافی وجود دارد که یکی از آنها نیز کلابه یا مچاله بودن ساک حاملگی است و اغلب این مفهوم از ساک بیانگر missed abortion است. در این حالت بافت های جنین و جفت در داخل رحم مانده است؛ اما جنین فاقد حیات است.

آمادگی برای سونوگرافی کبد

سونوگرافی یک روش بدون عارضه و بدون درد برای تشخیص برخی از بیماری‌ ها و بررسی اندازه طبیعی کبد در سونوگرافی است. در این روش به جای استفاده از اشعه‌های مضر از امواج صوتی استفاده می‌ شود. آمادگی قبل از انجام این سونوگرافی موضوع مهمی می باشد.

بهترین زمان انجام سونوگرافی سینه

سونوگرافی پستان روشی ایمن و بدون درد است که از طریق آن می‌ توان به ناهنجاری‎های موجود در بافت سینه پی برد. در سونوگرافی از روشی غیر تهاجمی استفاده می‌ شود.

کارآرایی سونوگرافی اگزیلا قبل از عمل سرطان پستان

سونوگرافی نواحی آگزیلاری همراه با معاینه بالینی و ماموگرافی با هدف تخلیه کیست و یا نمونه برداری از توده های پستان انجام می شود.

علت دیده نشدن کیسه صفرا در سونوگرافی

سونوگرافی بهترین روش تشخیصی اختلالات کیسه صفرا باشد. بهتر است بیماری که قرار است تحت سونوگرافی کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی قرار گیرد ناشتا باشد.

علائم تورم و التهاب غدد لنفاوی و تشخیص با سونوگرافی

سونوگرافی بهترین روش تصویر برداری و تشخیص زودهنگام بیماریهای مربوط به غدد لنفاوی در ناحیه گردن، زیر بغل، معده و در کشاله ران است.

سونوگرافی تشخیص سن حاملگی در هفته چندم انجام میشود؟

سونوگرافی ابزاری است که در دوران بارداری برای تعیین سلامت جنین، رشد طبیعی و تاریخ تخمینی تولد استفاده می‌ شود. در اوایل بارداری می‌ توان برای تأیید بارداری و چنانچه مادر از اولین روز آخرین قاعدگی خود اطمینان نداشته باشد، برای تعیین سن تولد از این ابزار کمک گرفت.

سونوگرافی برست و آگزیلاری چیست؟

یکی از مهمترین اهداف سونوگرافی برست تصویر برداری از بافت سینه برای تشخیص توده در سینه یا ناهنجاری هایی که پزشک طی معاینه به آن پی برده است.

اندوسونوگرافی چگونه انجام میشود؟

اندوسونوگرافی یک روش اختصاصی به منظور بررسی پوشش و دیواره دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی است که برای تشخیص توده‌ ها انجام می گردد.

سونوگرافی داپلر واریس پا؛ مزایا، عوارض و هزینه

سونوگرافی داپلر عروق واریسی پا از روش هایی است که بدون عوارض، در کمترین زمان به نتایج دقیقی در رابطه با سرعت اندازه گیری جریان خون دست می یابد.

سونوگرافی های لازم در دوران بارداری

سونوگرافی در دوران بارداری یکی از اصلی ترین ملزومات مراقبت های این برهه حساس برای مادران و فرزندانشان محسوب می شود تا حدی که متخصصین این حوزه درمانی به انجام منظم و دوره ای آن به شدت تأکید می کنند.

زمان دیده شدن جنین در سونوگرافی واژینال

سونوگرافی به عنوان روشی برای تعیین سلامت، رشد و تخمین تاریخ تولد جنین، می تواند به شما در تشخیص بارداری، اطمینان کامل بدهد.

ضرورت انجام سونوگرافی جنین چیست؟

معمولاً خانم هاي بارداري كه دوره حاملگی بدون مشکلی را سپری مي کنند تا پایان این دوره چهار سونوگرافی انجام مي دهند. بار اول در ابتدای بارداری، بار دوم در هفته ۱۲، بار سوم از هفته ۱۶ به بعد و بار چهارم در هفته ۳۲.

بررسی سقط جنین با سونوگرافی

اتمام بارداری پیش از هفته‌ ی بیستم را سقط نا خواسته‌ی جنین می‌ گویند. بیشتر سقط جنین‌ های نا خواسته به صورت تصادفی و به خاطر وجود مشکلات کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح‌ یافته اتفاق می‌ افتد. این نوع سقط عموماً در معاینات اولیه‌ ی بارداری توسط پزشک تشخیص داده می‌ شود.

تشخیص سندروم داون با سونوگرافی

علت سندورم داون این است که در برخی از افراد کروموزوم ۲۱ به خوبی جدا نشده و نهایتاً به جای اینکه کودک دارای ۲ نسخه از این کروموزوم باشد، ۳ نسخه ایجاد می‌ شود و می‌ گوییم وی به سندورم داون مبتلا شده است.

تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی

مهم ترین روش برای تشخیص بارداری پوچ استفاده از سونوگرافی است؛ زیرا با استفاده از آزمایش خون و سنجش هورمون نمی توان به نوع بارداری پی برد. در واقع ممکن است بارداری فرد مثبت باشد؛ اما نوع بارداری آن پوچ باشد.

سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

در دوران بارداری سونوگرافی به دلایل گوناگون و در زمان های مختلف انجام می شود، بنابراین یکی از الزامات مراقبت های انجام شده در دوران بارداری انجام سونوگرافی است. در این مطلب به بررسی انواع سونوگرافی‌ های ضروری در دوران بارداری خواهیم پرداخت.

سونوگرافی اورژانسی چیست؟

ارائه خدمات پزشکی در بیماران مراجعه‌ کننده به اورژانس‌ ها، در نظام سلامت جامعه اهمیت خاصی دارد. تصویر برداری با سونوگرافی در موارد اورژانس از دسترسی فراگیر و درخواست رو به افزایش برخوردار است.

چگونه برای سونوگرافی تخمدان آماده شویم؟

برای دقت بیشتر در نتایج سونوگرافی تخمدان برای تشخیص انواع توده ، کیست‌ یا ناهنجاری های لازم است نکات مهم قبل از سونوگرافی به دقت انجام شوند.

آندوسکوپی سونوگرافی دستگاه گوارش چیست و چگونه انجام می شود؟

در اندوسونوگرافی ، یک تیوب آندوسکوپ از طریق رکتال و یا از دهان ومعده وارد بدن می‌شود که آندوسکوپی سونوگرافی پایینی و بالایی نامیده می‌شود.

سونوگرافی های تخصصی مردان کدامند؟

سونوگرافی های تخصصی مردان معمولا برای تشخیص مواردی مانند بررسی ضربه به آلت تناسلی، ناباروری، علت اختلال نعوظ، مشکلات ادراری و اجزاء لگن انجام میشود.

سونوگرافی پروستات چیست و چرا انجام می شود؟

سونوگرافی پروستات یک روش غیرتهاجمی است که با استفاده از امواج صوتی، تصاویر دقیقی از پروستات برای تشخیص مشکلاتی مانند بزرگ شدن یا تومور ارائه می دهد.

سونوگرافی بیضه چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی یک روش تصویربرداری تشخیصی و پزشکی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قسمت‌های داخلی بدن استفاده می‌کند. این تصاویر می‌توانند به پزشک در تشخیص بیماری یا جراحت کمک کنند. سونوگرافی بیضه که به آن تصویربرداری اولتراسوند از کیسه بیضه نیز گفته می‌شود به طور خاص به بررسی بیضه‌ها می‌پردازد.

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465